Fremtidens konkurrence mellem Apple og Samsung bliver hård

iPhone 5 er er blevet frigivet til salg i danske butikker og af denne grund nu tid til at udforske på de rigtigt mange første indtryk, og herefter på fejlene der har forekommet ved iPhone.

Først skal folk tænke på at en mobiltelefon nu er et højteknologisk stykke forbrugerprodukt, derfor er det umuligt at lave en mobil helt uden fejl. Dog i det tilfælde det har med Apple kommer alle fejl frem i lyset, fordi der er blevet solgt så mange. Den aller første weekend iPhone 5 modellen blev solgt i butikkerne i USA var salget på omkring 5 mil. iPhone 5. Siden da er der blevet kritiseret iPhone 5 for fejl, og det er netop den kritik vi vil belyse her her.

2 specifikke ting er blevet nævnt der har fået utrolig meget interesse.  Den ene er malingen som der skaller af iPhone 5, og derfor skaller af. Den anden har været kort featuren i det nye iOS 6, der bare er ubrugelig. Mange brugere har endda udmeldt om at malingen var dårligt allerede ved modtagelsen af mobilen, og det er noget som leverandøren, Apple, tog fat i og kommet i gang med at rode bod på nu. Krav til foxcon, der laver iPhone, er blevet skærpet, hvilket i første omgang førte til strammet op i arbejdsprocessor, som resultat af de skærpede forventninger til de arbejdende hos Foxconn.

Den dårlige maling flade vil Apple få lavet, og med stor sandsynlighed vil kortfunktionen også enten bliver elimineret, eller forbedret meget.

Med den ny iPhone 5 er også kommet en ny type simkort. Dette vil betyde at når du køber nyt mobilabonnement, skal være sikker på at bestille den rigtige størrelse simkort. Den formindskede type simkort hedder nano-simkortet. Problemet simkortet til mobiler er at det er omkring 15 % tyndere i forhold til andre typer simkort. Dette har betydet at mange forhandlere af mobilabonnementer kritisere Apple, da simkortet til mobiler skal bestilles præcist til iPhone.

Optimeret batteritid

Mobilproducenterne skal selvfølgelig optimere batteritid, dimensioner og ydelse på smartphones, det er dog ikke særlig smart at simkort bliver specifik for enkelte mobiltelefoner. Et mobilabonnement bør kunne bestilles så det simkort man modtager dur til alle mobiltelefoner. Det er vigtigt at mobil producenter følger samme standarder både for simkort og for 3G/4G frekvenser.

Nye gadgets: 14-megapixel kamera til din iPhone

Apple og Samsung

Det er meget interessant at følge salgs tallene af iPhone. Samsung er nu blevet Apples største konkurrent på i særdeleshed fået omtale i medierne for nylig. Samsung sælger også enormt mange mobil enheder hvilket bla. skyldes at de modsat Apple ikke binder deres kunder med deres styresystem. Med en behøves folk ikke at bruge bestemte programmer for at overføre filer og du har mulighed for at installere de programmer du ønsker. Her er iPhone langt mere lukket.

iPhone bliver også forhandlet rigtig meget på design og image, hvor andre mobiltelefoner bliver solgt på ydeevne. Det er meget interessant at se om den store iPhone fanskare bibeholder den store interesse for Apple og de fremtidige design.

Læs også: Storsælgende iPhone 5 slår Android af førstepladsen i USA

Fremtidens afregning

Fremtiden indenfor for abonnementer til mobilen er lav afregning, dette betyder også afregning hvor der afregnes et fast beløb hver måned for et forudbestemt antal timer, antal SMS beskeder og dataforbrug. Denne type for afregning har i noget tid været praksis hos de mindre selskaber, men noget tyder på at de større teleselskaber nu også begynder at få øjnene op for den type for abonnementer.

Det store spørgsmål er så om det gør mobiltelefoni markedet nemmere for forbrugeren og om det resultere i billigere priser. Umiddelbart ser det meget mere nemt ud, i forhold til abonnementer hvor man betaler pr. minut, men hvor der forekommer andre ekstra omk. og andre ting der vil gøre det billigere eller dyrere.

Trods dette er det ikke  så forenklet. Når mobil selskaberne med tiden tilbyder såkaldt flat rate på mobilabonnementet ønsker de stadig at maksimere deres fortjeneste mest muligt og en måde at gøre det på er en kostlig overtaksering hvis man oversigter hvad dit abonnement til mobilen tilbyder.  et mobiltelefon abonnement der har 5 timers taleforbrug på månedsplan og du anvender mere – f.eks. 8 timer/md., skal du afregne for de 3 timer ekstra, og det er her du kommer til at få en dyr ekstra regning.

Selskaberne håber på at du som dansk forbruger ikke får tilmeldt dig det perfekte mobilabonnement og derfor ofte kommer til at betale en meget stor tillægspris på de taletids minutter, mobil beskeder og det data forbrug der ligger ud over dit mobil abonnement. Det ser altså ud til vi får et gennemskueligt mobiltelefoni marked, men det er dog ikke hele sandheden, dog selvom det som udgangspunkt ser ud til at vi får et mere overskueligt og gennemskueligt mobilmarkedet og også nogle billigere priser, så det er ikke 100% sandheden.

Hvis vi tager ”JA hatten” på er der kommet ny lovgivning omkring priserne på tale, men også mobil data når du er i udlandet og bruger din mobiltelefon med dit danske abonnement.  betyder der nu er kommet en begrænsning på prisen, og det er meget sikkert at vi ej har set det sidste på den front endnu. Mobildata forhøjes næsten hver måned, og der er flere der får mobiler der kan bruges til email, facebook og surfing på nettet, og des flere brugere, des større volume. Når mobilmarkedet bliver større er det endnu mere interessant at konkurrere for at få under i biksen, og dermed kommer vi med sikkerhed til at se fald i prisen på data i mobilabonnementerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *